torsdag 8 december 2011

Att stödja barn som har ADHD/ADD

Hittade via Bloggmalplace´s sida en länk från Uppsala läns landsting som kortfattat ger råd till familjer där barn som har de här diagnoserna finns. Mycket matnyttigt fanns det att läsa. Både för föräldrar och för skola. Här siktar jag in mig på råden till skolan:

"Många barn med adhd/add har svårt att klara de krav som ställs på barn i förskolan och framförallt i skolan. Där krävs av alla barn att de ska kunna vistas i grupp med andra, följa regler, fungera självständigt, lyssna och förstå instruktioner, arbeta självständigt, bli klara i tid, hålla reda på sina saker och så vidare. Många av dessa krav är för stora för att barn med adhd/add ska klara av skolvistelsen utan stöd.



Barnen behöver en individuellt anpassad pedagogik och undervisningssituation där de kan lära i sin egen takt och de behöver mycket individuellt stöd. Mycket hänger på den enskilda lärarens inställning och förståelse, men också på vilka resurser som förskolan/skolan är beredd att ställa till förfogande.

Som förälder är du med din kunskap om barnet en oundgänglig resurs för förskolan och skolan. Erbjud din kunskap och våga ställa krav. Acceptera aldrig någonsin att ditt barn utsätts för mobbning eller annan utstötning. Begär att det görs ett åtgärdsprogram där du som förälder deltar i planeringen av hur barnets förskolevistelse/skolgång ska läggas upp. Se till att regelbundna träffar kommer till stånd där programmet utvärderas och revideras. Bli överens om läxläsning och gör vid behov ett individuellt schema. Klargör vad som är förskolans/skolans ansvar och vad som är ditt som förälder. För den dagliga kontakten mellan hem och förskola/skola kan man skaffa sig ett enkelt rapporteringssystem, exempelvis en kontaktbok."

Författare: Agneta Hellström, 
Barn- och Ungdomspsykiatrin, 
Akademiska Sjukhuset i Uppsala, 
reviderat av Infoteket om funktionshinder 2010-10-15
Faktagranskad av: Henrik Pelling, 
överläkare vid Barn- och ungdomspsykiatrin, 
Akademiska Sjukhuset i Uppsala

Vår erfarenhet:
Vi har verkligen försökt göra som de föreslår i texten. Flera gånger. Vid, jag vet inte hur många, möten med skolan har vi föräldrar påpekat att vi måste få reda på vilken läxa han har under veckan eftersom han själv inte kommer ihåg det. Lärare har då sagt att de har så mycket att göra och att de inte kommer att komma ihåg. Jag har tipsat om att sätta pling i kalendern varje måndag eftermiddag, t ex. Men inget har hänt.

Vi har också upprepade gånger talat om för vår sons lärare hur man måste tänka när det gäller honom. Att man inte kan ge honom en uppgift i flera steg, att man inte kan låta honom välja fritt vad han ska skriva en saga om etc. Då vi sagt det här har det känts som om vi trampar på ömma tår, lite som "du ska inte komma här och komma och lära mig, PEDAGOGEN, mitt yrke!".

De åtgärdsprogram som satts upp har varit i stilen att sonen ska vara den som ska ändra på sig! Det var han som skulle se till att han kom i tid till lektionerna och stannade i skolan. Skolan skulle inte göra något för att han skulle vilja det.

Jag vet inte på vilket annat sätt vi kunde ha gjort annorlunda. Och ändå blev det så fel. För att man inte lyssnade på oss föräldrar och tog oss på allvar. Och verkligen inte tog vår sons problematik på allvar! Det smärtar så hemskt mycket. I texten ovanför står det att man aldrig någonsin ska acceptera att ens barn blir utsatt för mobbning eller utstötthet. I vårt fall är det vuxenvärlden som stått för det. Inte andra barn.

4 kommentarer:

  1. Det är så j**la knäppt, skolans system. Ja, barnen ska anpassa sig. Men när det inte går, när det inte funkar. För barn som har adhd... Det finns ju faktiskt lagar kring detta, som skolan INTE följer. I alla fall inte i vårt fall.
    Våra samtal handlar bara om hur sonen ska ändra på sig; sitta stilla, vara tyst, inte störa osv. Lite med hjälp hur han ska komma till dessa mål. Men det handlar ALDRIG om kunskap som det är tänkt att det ska. Och som det är för alla andra barn, som inte har dessa bekymmer.
    Nä, för han kan inte nå dessa kunskaps mål utan resursperson, som han har rätt till, men inte får pga skolans ekonomi... GAAAHHH!

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där. Det var samma för oss. Det var sonen som skulle ändra på sig, skolan skulle inte göra något för att göra skolan attraktiv för honom. Men han skulle tycka att den var det, trots att de kränkte honom...

    Nu har jag hört att han fokuserar som sjutton i skolan och lever rövare under rasterna. Rektorn har tydligen ringt till hemmet han bor på och undrar om det är nåt som hänt eftersom han lever om så mycket på rasterna. Föreståndaren sa att det som hänt är att han koncentrerar sig på lektionerna och då måste han får leva ut under rasterna. Att det ska vara så svårt att fatta! Ställer man sådana frågor fattar man ju precis ingenting om vad ADHD innebär... Samtidigt som man tycker man kan så mycket...

    SvaraRadera
  3. Skolornas kunskap om dessa barn är =0 de kränkte min son dagligen mm socialen kränkte mej jag va nära ett sammanbrott. Fick ingen hjälp alls...sökte utredn själv på son o med facit i hand adhd med odd slutade de behandla mej dom dålig förälder. Fortf kämpigt med vad andra tycker mm trött på bristen på förståelse hur det är o slutkörd i alla fajterna pga odd. När ska man få må riktigt bra o bara va en familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, det är banne mig inte lätt! Jag hoppas att ni får det stöd ni behöver och har rätt till och det snart! Jag brände totalt ut mig under de här åren och blev sjukskriven länge. Idag är jag frisk, men vi kämpar fortfarande med sonen.
      Kram på dig! <3

      Radera