onsdag 5 oktober 2011

Skrämmande undersökning

Jag läser med jämna mellanrum en blogg som heter ADHD/ADD - alla har lättheter som är väldigt bra. I överlag finns det många bra bloggar på ämnet NPF (NeuroPsykiatrisk Funktionsnedsättning) skrivna av sådana som mig - en förtvivlad mamma - eller av andra som själva är diagnostiserade och känner att Ordet och Kunskapen i de här frågorna måste spridas.

Skribenten för den här bloggen har gjort en undersökning bland 150 föräldrar till barn med någon, eller flera diagnoser och haft en kontrollgrupp på lika många föräldrar till "normalstörda" barn. Läs den undersökningen här! Sen kan man fundera på varför så himla lite görs i samhället för våra barn...

2 kommentarer:

  1. Att kunna se och bemöta ADHD är ett samhällsansvar. Jag känner också att fler människor försöker sprida ordet, inklusive jag, för man brinner för att sprida kunskapen. För med ökad kunskap kan fler barn fångas upp i tid. Och striden man utkämpat önskar man ingen annan. Ofta tycker jag också att problematiken syns, men det beskylls som något som kommer rätta till sig, han/hon kommer mogna, vissa har det ju lite svårare, det är inte så konstigt, det är jobbigt i familjen osv. Det är i barndomen grunden sätts och varje dag ett NPF-barn får gå oupptäckt tycker jag är sorgligt, det gör ont i mitt hjärta eftersom jag relaterar till mig själv och vet att svårigheterna bara blir värre genom att gå med dom år efter år!

    SvaraRadera
  2. Tack Anna för dina ord! Bra formulerat!

    SvaraRadera